Arena wolna! Takie hasło rozpoczęło tegoroczne zmagania konkursowe Festiwalu OWACJE 2021 na Wielkiej Arenie w Julinku. Miejscu, które jest sercem sztuki cyrkowej od lat 60.tych ubiegłego wieku. Obecnie dawna baza cyrkowa w Kampinosie, to najsłynniejszy i największy park rozrywki, który od lat sztukę cyrkową łączy z zabawą i animacją przestrzeni Julinka. Areał bazy jest bardzo imponujący: kilkadziesiąt hektarów daje miejsce na różnorodne atrakcje, a dwie areny – najlepszą przestrzeń do cyrkowych pokazów.
Wielka Arena pamięta dziesiątki programów artystycznych, wśród których były także cyrkowe zmagania konkursowe. Po to wiele godzin, a nawet lat szlifowano numery, by zaprezentować poziom i klasę i tym samym otrzymać jak najwyższą kategorię. Pokazy, które cechował bardzo wysoki poziom były numerami eksportowymi lub miały szansę wejść w skład programów artystycznych najlepszych rodzimych cyrków. Artyści od lat przyzwyczajeni są do ocen i rywalizacji. Jednak niewiele jest konkursów, w których cyrkowe numery mogą się zaprezentować i zostać rzetelnie ocenione. Popularne programy telewizyjne wyłaniające talenty chętnie goszczą cyrkowców na scenie, ale kryteria oceny w takich produkcjach nie są rzetelne. Zwyczajnie nie da się jedną miarą zmierzyć wokalisty, tancerza, cyrkowca i muzyka, gdzie w zmaganiach o podium przychodzi konkurować i nierzadko przegrywać ze śpiewającym dzieckiem.
Ogólnopolskie Wyzwania Artystów Cyrkowych Jutra (OWACJE 2021 edycja I) pokazały sztukę cyrkową bez granic. „Jutro” czerpie pełnymi garściami z cyrkowych tradycji. Poszukuje, eksperymentuje, odważnie patrzy w przyszłość i nie skupia się tylko na odtwarzaniu starych, ogranych schematów, tworząc nową jakość w sztuce.
Cyrk Jutra: Dziesięć Osobowości, Dziesięć Wspaniałych Wizji Przyszłości Sztuki Cyrkowej
Dziesięć pokazów, dziesięć różnych osobowości (w tym dwa duety) pokazały widzom światowy poziom sztuki cyrkowej. Występy oceniało jury złożone ze specjalistów reprezentujących różne dziedziny: cyrku, teatru, tańca, kultury, rozrywki czy sportu. Każdy aspekt prezentacji miał znaczenie: pomysł, charakter, spójność, nowatorstwo, poziom techniczny, jakość wykonania i oryginalność. Idea „cyrku jutra” odważnie patrzy w przyszłość, ale nie zapomina oddać należytego ukłonu w stronę przeszłości. Sztuka cyrkowa, to sztuka będąca nieustannie „w drodze”. W jej charakter i naturę wpisana jest nomadyczność, dotyczy to także otwartości w poszukiwaniu kierunków rozwoju, wyznaczaniu nowych trendów, a także znajdowaniu należytego miejsca dla form tradycyjnych i charakterystycznych dla cyrkowej sztuki od wielu lat.
Gdybym mogła, namieszałabym nieco w jurorskim werdykcie, ale słowo ekspertów jest ostateczne i niepodważalne. Z pewnością docenić należy wszystkich Artystów bez wyjątku, poziom konkursu był imponujący. Jeśli oni wyznaczają magiczne „jutro” sztuce cyrkowej – to zdecydowanie jest to dobry kierunek. Patrząc optymistycznie w przyszłość „cyrku jutra” w Polsce winna jestem dobre słowo każdemu z występujących.
Artyści, którzy zawładnęli sceną podczas OWACJE 2021
Urszula Machowska nie bez powodu zasłużyła na tytuł mistrzyni Polski w Aerial Hoop. Treningi sportowe od najmłodszych lat zaprowadziły ją na szczyt możliwości. Duża dojrzałość i odwaga jest w tym, aby wyjść poza schemat lirycznych, klasycznych pokazów aerialowych, w których wszystko musi być „na pięknie”. Ula pokazała prawdziwą dzikość, inny wymiar kobiecości, w który można wpisać zarówno klasyczne elementy takich pokazów, a dynamiką ruchu podbić ich jakość.

Grzegorz Jastrzębski drogę do Wielkiej Areny rozpoczął o typowej kariery kuglarza. Pokazy ogniowe, animacje, występy uliczne otworzyły drogę do artystycznych poszukiwań, a ich finał odnalazł w kole cyra. To już nie pierwszy pokaz Grzegorza, który mam przyjemność oglądać. Z radością stwierdzam, że choć charakter tych występów jest podobnie liryczny, to widoczny jest ogromny artystyczny progres. Zarówno strona techniczna idzie w górę, jak i wyraz artystyczny. Oglądamy piękny, domknięty z każdej strony obrazek z perfekcyjnie ustawionym światłem. To jeden z występów, który wygrany jest do ostatniej sekundy. Jest kompletny i domknięty przez co nabiera teatralnego charakteru nie tracąc nic z warstwy technicznej. Zdecydowanie zasłużone miejsce na podium Konkursu.
Owacje na stojąco!
Anna Kawiak zaprezentowała numer kontorsjonistyczny, niezwykle rzadko oglądany na cyrkowych arenach. Akrobatykę trenuje od 5 roku życia. Świetny pomysł na postać-zabawkę, która nakręcana niewidocznym trybikiem „wygina śmiało ciało”. Pokaz bardzo dojrzały, rytmicznie prowadzony. Ciało dla Anny jest jej rekwizytem, którym ona operuje bardzo świadomie, swobodnie, przekraczając ludzkie możliwości, a nawet wyobrażenie o potencjale, jaki w ciele tkwi.

Krzysztof Riewold jest żonglującym maratończykiem, z kuglarstwem związany od 15 lat. Społecznik, instruktor warsztatów cyrkowych, ponadto zaraził swoją pasją niejedną osobę. W ramach konkursu „swoje 5 minut” wykorzystał prezentując widzom dynamiczny pokaz diabolo. Jest to najstarszy cyrkowy rekwizyt rodem z Chin, którego sztuka wymaga niezwykłej precyzji, dynamiki i opanowania tajemnicy utrzymania diabolo w ruchu. Występ miał w sobie wiele spontaniczności i autentycznej radości. Z powodzeniem taki pokaz może zawładnąć zarówno wielką sceną jak i publicznością podczas street show.
Jerzy „Solo” Kozłowski wcielił się na Wielkiej Arenie w rolę dyrygenta wyjątkowej orkiestry. Złożona była ze świecących rekwizytów, więc pod jego batutą tworzyły bardzo piękną melodię złożoną z obrazów malowanych światłem. Żonglerka trzema kijami oraz „malowanie światłem” partytury złożonej z nut zawsze uczyni efekt „woow” na widzach.

Sandra Cieślak od 8 lat trenuje akrobatykę, a od 3 lat – stójkarstwo. Marzy o karierze w cyrku. Patrząc na pokaz Sandry widziałam ją na arenach cyrkowych. Jej numer jest gotowy, kompletny, ułożony dokładnie tak, jak życzyłby sobie tego każdy program cyrkowy. Jeśli Sandra rozwija się w tej dziedzinie, to zdecydowanie wróżę jej wielką karierę akrobatyczną. Co więcej – z takim potencjałem i swoimi marzeniami zajdzie dokładnie tam, gdzie chce.
Marysię i Juliana zawsze oglądam z przyjemnością. Każdą z wersji zwycięskiego ostatniej edycji Mam Talent pokazu lubię ogromnie. Swym pokazem idealnie wpisują się w temat „cyrku jutra”, gdyż ich występ, to nic innego, jak wypracowanie własnej dziedziny sztuki, która powstała z połączenia kilku elementów (acro yogi, gier ikaryjskich, akrobatyki i ruchu). Dobrze, że cały czas rozwijają tę dziedzinę i podążają razem we wspólnym kierunku.

Pełen zachwyt to za mało
Movement Art, to duet, który przeszedł razem długą drogę artystyczną: od zespołu ludowego po duet akrobatyczny. Anna Sobera i Jakub Wójcik są fenomenalnymi akrobatami, przed którymi nie ma granic, tylko artystyczne wyzwania. Swoje umiejętności „oprawiają” w artystyczną obwolutę. Powstaje tak piękny obrazek, duet, w którym grają nie tylko talenty akrobatyczne, ale także aktorzy w swoich rolach, w pięknym partnerowaniu na sztrabatach w historii inspirowanej „Grą o tron”. Wielkie gratulacje za zwycięstwo w tegorocznych Owacjach 2021!

Jakub Długosz jest żonglerem od 14 lat. Występuje zarówno w cyrkach jak i na ulicy. Swoim pokazem żonglerki kapeluszami wywołał chyba największe owacje wśród publiczności. Cieszę się, że widzowie docenili niezwykle trudną sztukę manipulacji przedmiotami. Żonglerka Jakuba nie ograniczała się tylko do klasycznego podrzucania i łapania przedmiotów. Miała w sobie też wiele czaru i finezji. Kapelusze toczyły się po plecach, po rękach, wskakiwały na głowę i zeskakiwały przy ukłonie. Na dodatek występ świetnie skomponowany przestrzennie, zapewniał takie same doznania wizualne tym, którzy na widowni zasiedli frontalnie jak i tym, którzy zajmowali miejsca z tyłu areny. Żonglerka połączona z ruchem jest jak taniec, który z wielką swobodą wypełnił całą arenę. Gdybyśmy cofnęli się w czasie do najlepszych lat w historii polskiego cyrku, więc ten pokaz mógłby śmiało wpisać się w podium areny lat 60tych czy 70tych. Taki występ nigdy się nie zestarzeje i nie straci na swej świeżości. Jestem szczerze zauroczona!

Nie schodząc z tematu, następna była Joanna Filipowska swym pokazem aerial hoop zamykała listę konkursowych występów. Jak mówi przysłowie „ostatni będą pierwszymi”, co prawie sprawdziło się w przypadku Artystki, gdyż w konkursie wywalczyła drugie miejsce. Gimnastyka artystyczna w reprezentacji polski dała jej podwaliny techniczne pod sztukę cyrkową. Jest artystką rozwijającą się, poszukującą, odważną, a występ jaki mieliśmy przyjemność obejrzeć był efektem rezydencji artystycznej w Rio de Janeiro. Gratulując Joannie, ślę także uznanie dla Jury konkursu, że wyróżniło występ daleki od klasyki pokazów gimnastyki powietrznej. Pokaz ten był czystą impresją, płynnym, delikatnym ruchem, spójnym z obrazem falującego, zachodzącego słońca.

Podsumowanie
Artyści I edycji festiwalu Owacje 2021 stworzyli niezapomniane widowisko, które na długo zapadnie w pamięci zarówno widzów, jak i uczestników. Swoimi występami pokazali, że sztuka cyrkowa w Polsce jest na światowym poziomie. Różnorodność stylów, technik i emocji przekazywanych w trakcie pokazów była naprawdę imponująca. Podnieśli poprzeczkę dla przyszłych zmagań konkursowych na Wielkiej Arenie. Inspirujące to powinno być dla kolejnych artystów do jeszcze większej kreatywności, precyzji i odwagi w wyrażaniu siebie na scenie.
Każdy występ był wyjątkowy i pełen pasji. Publiczność miała okazję podziwiać nie tylko doskonałe umiejętności techniczne, ale także nowatorskie podejście do tradycyjnych form cyrkowych. Festiwal stał się miejscem, gdzie tradycja spotkała się z nowoczesnością. Energia płynąca od artystów udzieliła się każdemu, kto znalazł się wśród widzów.
Niech zabrzmią gromkie brawa, bo owacje należą się wszystkim. Zarówno występującym, jak i organizatorom, którzy stworzyli przestrzeń do celebracji piękna sztuki cyrkowej. Festiwal Owacje 2021 to dopiero początek wspaniałej tradycji, która z pewnością będzie rozkwitać w kolejnych latach, zachwycając kolejne pokolenia widzów.
Program w galowym stylu poprowadzili: Anka Dzilińska i Michał Hanczak.
tekst: Agnieszka „binia Bińczycka
foto: Łukasz „Otto” Wójcik
Festiwal OWACJE 2021 zorganizowany dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Organizator Festiwalu: Stowarzyszenie Menedżerów Firm działających w zakresie rozrywki, komunikacji i kultury.
dyr. artystyczny: Kamil Dziliński
jury konkursu: Janusz Sejbuk, Michał Derlicki, Wojciech kowalczyk, Katarzyna Janus, Elżbieta Wrotnowska-Gmyz, Małgorzata Mizińska
Wystąpili: Movement Art, Krzysztof Riewold, Grzegorz Jastrzębski, Marysia i Julian, Jerzy Kozłowski, Sandra Cieślak, Jakub Długosz, Urszula Machowska, Joanna Filipowska, Anna Kawiak
stage hands: Maciej Czarski, Mateusz Czwojdziński
techniczni: Konrad Bialuk, Kamil Stańczuk, Rajmund Biniszewski
Więcej o agabinia
Aktorka cyrkowa, animatorka kultury. piszę o sztuce cyrkowej, bo lubię:)