Dodaj do kalendarza
Kiedy:
24 październik 2024@16:00 – 19:15
2024-10-24T16:00:00+02:00
2024-10-24T19:15:00+02:00
Koszty:
Bez opłat
Kontakt:

Zapraszamy na pierwsze z trzech spotkań z zaproszonymi specjalistami działającymi w obszarze szeroko rozumianego cyrku współczesnego.
W ramach wydarzenia odbędą się cztery prezentacje (każda po 30 minut) zakończone dyskusją. Wśród zaproszonych gości będą: Katharina Kavanagh, Andrea Salustri, Sylwia Siedlecka oraz Arkadiusz Ziętek.
Wydarzenie jest darmowe i obędzie się online w języku angielskim.
Opis
Estetyka, polityka i technologia. Te trzy pojęcia są tematem przewodnim trzech spotkań ze specjalistami w dziedzinie cyrku współczesnego.
Estetyka, polityka i technologia. Te trzy pojęcia są tematem przewodnim trzech spotkań ze specjalistami w dziedzinie cyrku współczesnego.
Słowo estetyka wywodzi się z greckiego aisthesis, odnoszącego się do zdolności człowieka do odbierania bodźców zmysłowych. Za Wolfgangiem Welschem („Estetyka poza estetyką”) można śmiało powiedzieć, że w cyrku współczesnym dokonała się swoista reorganizacja aisthesis, choćby z uwagi na brak zapachu trocin i zwierząt. Czy w takim razie, w swojej obecnej odsłonie, cyrk stał się przestrzenią dominacji wzroku i słuchu? Jak dzisiaj kształtuje się nasze doświadczenie estetyczne towarzyszące percepcji przedstawień cyrkowych? Jaka jest rola formy, ruchu, rytmu w tworzeniu się doświadczenia estetycznego? Obok tych pytań w obszarze problemowym estetyki cyrkowej pojawiają się zagadnienia związane z powstawaniem, statusem i byciem dzieł sztuki, rolą wartości estetycznych i artystycznych, odbiorem przedstawień, ich formą czy aspektami semantycznymi.
Polityka wywodzi swoją nazwę od polis. Arystoteles chciał by była ona najlepszą formą życia zbiorowego, w której człowiek miałby możliwość pełnej realizacji swoich zdolności. Czy współcześnie dysponujemy wizjami cyrku, które pozwalałyby na realizację tej aspiracji? Z jakimi problemami i grupami sprzecznych interesów mierzy się dzisiejszy cyrk? Jaki przekaz o cyrku dociera do różnych grup społecznych? Obok tego, interesującym wydają się pytania: do jakiego stopnia akceptowalne są w cyrku wypowiedzi i deklaracje polityczne, oraz jak kształtują one samo myślenie o cyrku?
Słowo technologia zakorzenione jest w starogreckim pojęciu techne, odnoszącym się do sztuki i rzemiosła, a rozumianym jako praktyczne umiejętności i wiedza pozwalająca wytwarzać rzeczy w sposób zgodny z określonymi zasadami. Rezultaty w formie wytwarzonych rzeczy i ich obecności są znakiem rozpoznawczym technologii. W tym sensie technologia była obecna w cyrku od początku jego istnienia w formie rekwizytów, stanowiących integralną część przedstawienia. Cyrk, szczególnie ten nowożytny, wypromowany przez Philipa Astleya wsłuchiwał się w nowinki technologiczne, starając się być „na czasie”, czego przykładem wcześniejsze od teatru wykorzystanie elektryczności. Czy w dobie technologii, która dominuje i porządkuje dzisiejszą codzienność, cyrk wciąż jest na bieżąco? Czy od przeszło 200 lat zdołał on wypracować nowe formy relacji z technologią?
WIĘCEJ INFO NA https://sztukacyrku.pl/…/cyrk-dzisiaj-estetyka…/
ENGLISH:
We invite you to the first of three meetings with guest specialists working in the broadly understood field of contemporary circus.
The event will feature four presentations (each lasting 30 minutes), followed by a discussion. The invited guests include Katharina Kavanagh, Andrea Salustri, Sylwia Siedlecka, and Arkadiusz Ziętek.
The event is free of charge and will take place online in English.
„Aesthetics (aisthesis), politics (politike) i technology (techne). These three concepts are the central themes of three meetings with specialists in the field of contemporary circus.
The word aesthetics comes from the Greek aisthesis, which refers to the human ability to perceive sensory stimuli. Following Wolfgang Welsch („”Aesthetics beyond aesthetics””), it can be confidently stated that a reorganization of aisthesis has taken place in contemporary circus, for instance, due to the absence of the smell of sawdusts and animals. Therefore, in its current form, has the circus become a space dominated by vision and hearing? How is our aesthetics experience during circus performances shaped today? What is the role of shape, form, movement, and rhythm in the creation of aesthetic experience? Alongside those questions, the area of circus aesthetics also touches on issues related to the creation, status, and existence of works of art, the role of aesthetic and artistic values, the reception of performances, their form, and semantic aspects.
Politics derives its name from polis. Aristotle wanted the polis to be the best form of collective life, where human being could fully realize their potential. Do we have contemporary visions of the circus that allow for the realization of this aspiration? What problems and conflicting intrest groups is the circus facing today? What messages about circus are reaching different social groups? Additionally, interesting questions arise: to what extent are political statements and declarations acceptable in the circus, and how do they shape our thinking about the circus itself?
The word technology is rooted in the ancient Greek concept of techne, which refers to art and craft, understood as practical skills and knowledge that allow things to be created in accordance with specific principles. The results, in the form of created objects and their presence, are the hallmarks of technology. In this sense, technology has been present in the circus from the very beginning, in the form of props that were an integral part of the performance. The circus, especially the modern circus popularized by Philip Astley, was highly attuned to technological innovations, always striving to stay „”up to date””. A prime example of this is the use of electricity, which appeared in the circus before it did in the theater. In the era of technology that now dominates and shapes our daily lives, is the circus still keeping up? Over the past 200 years, has it developed new forms of relationship with technology?”
DEATAILS ON https://sztukacyrku.pl/…/cyrk-dzisiaj-estetyka…/