Czarny karnawał w Muzeum Narodowym

Opublikowano:

Czy sztuki wizualne mogą mówić o cyrku? Czy obrazy sprzed ponad stu lat mogą być źródłem inspiracji dla kuglarzy, performerów i wszystkich, którzy kochają maski, groteskę i karnawał? Tak!
Wystawa „Czarny karnawał. Ensor/Wojtkiewicz” w Muzeum Narodowym w Warszawie udowadnia, że tematy bliskie kuglarzom były żywą materią również dla artystów przełomu XIX i XX wieku.


Dwie osobowości, dwa światy

Ekspozycja zestawia twórczość Jamesa Ensora i Witolda Wojtkiewicza. Obaj wyróżniali się wyobraźnią pełną fantazji, groteski i ironii, obaj też fascynowali się teatrem, maskaradą, marzeniami sennymi i karnawałowym chaosem.

  • Ensor czerpał z tradycji sztuki niderlandzkiej: rubasznego humoru, przewrotności i ludowych jarmarków. W jego obrazach karnawał to żywioł uliczny, pełen masek i nieoczywistych postaci.
  • Wojtkiewicz z kolei wplatał do swoich prac klimat krakowskiego kabaretu Zielony Balonik, szopki i dziecięcych fantazji, które przeplatają się z melancholią i refleksją nad śmiercią.

Tematy bliskie kuglarzom

Wystawa została podzielona na kilka głównych wątków, które można potraktować jak inspiracyjne „stacje”:

  • Lalki, szopka, podłe maski – maska i lalka jako narzędzie transformacji.
  • Zielony Balonik, Karnawał, Na wiec! – sztuka kabaretu, karnawału i wspólnotowego widowiska.
  • Z dziecięcych póz – spojrzenie na teatr dziecięcy, figlarność i naiwność.
  • Thanatos – nieodłączna obecność śmierci w zabawie i maskaradzie.

Czy to nie brzmi znajomo? Maski, teatrzyk, przewrotność i zabawa formą to przecież język, którym na co dzień posługują się kuglarze i artyści cyrkowi.


Co zobaczysz na wystawie

  • obrazy, rysunki i grafiki Ensora i Wojtkiewicza,
  • prace innych artystów polskich i belgijskich epoki,
  • marionetki, maski i stroje karnawałowe, które nadają wystawie żywego, performatywnego wymiaru,
  • katalog wystawy oraz audioprzewodnik, który pozwala lepiej zrozumieć kontekst.

Dlaczego warto tam pójść

Dla kuglarzy i performerów ta wystawa to coś więcej niż obcowanie ze sztuką. To:

  1. Źródło pomysłów na kostiumy i rekwizyty – maski, stroje i lalki mogą zainspirować do własnych projektów.
  2. Nowa perspektywa na karnawał – jako metaforę świata „na opak”, anarchii i wolności od norm.
  3. Inspiracja do etiud – wiele obrazów wygląda jak zatrzymane kadry z przedstawienia, które aż proszą się o sceniczne rozwinięcie.
  4. Świetna okazja na grupowe wyjście – wspólne oglądanie wystawy może być początkiem nowego performansu albo warsztatowego jamu.

Wystawa w praktyce

  • Tytuł: Czarny karnawał. Ensor / Wojtkiewicz
  • Miejsce: Muzeum Narodowe w Warszawie
  • Kuratorzy: Joanna Kilian-Michieletti, Agnieszka Lajus, Kamilla Pijanowska-Badysiak (MNW), Herwig Todts (Królewskie Muzeum Sztuk Pięknych w Antwerpii)
  • Dodatki: katalog wystawy, audioprzewodnik, bogaty program wydarzeń towarzyszących

Patronat honorowy objęli Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Warszawy. Partnerami są m.in. The Phoebus Foundation, Ambasada Belgii, PGE, ORLEN i PKP Intercity.


Zainspiruj się i działaj

Jeśli żonglujesz, tańczysz z poi, bawisz się maskami albo tworzysz własne etiudy – nie przegap tej okazji. Wystawa „Czarny karnawał” to podróż do świata, w którym teatr miesza się z życiem, a maskarada staje się metaforą codzienności.


👉 Sprawdź szczegóły na stronie Muzeum Narodowego i zaplanuj wizytę.
👉 Zajrzyj do naszego sklepu i znajdź rekwizyty, które pomogą Ci stworzyć własny karnawał.

Więcej o Sara Zalewska

Studentka dziennikarstwa, komunikacji społecznej i medioznawstwa, związana z kuglarstwem od prawie sześciu lat

Podobne wpisy

Leave a Reply

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Sara Zalewska
Sara Zalewska
Studentka dziennikarstwa, komunikacji społecznej i medioznawstwa, związana z kuglarstwem od prawie sześciu lat