
Poi. Krok po kroku-kilka pierwszych kroczków.
Poniższy tekst może poprowadzić krok po kroku osobę zupełnie początkująca. Ci którzy zaczęli swoja przygodę z poi jakiś czas temu i aż się gotują żeby przeskoczyć na wyższy szczebelek mogą pominąć wstęp i punkt pierwszy. Forma żeńska którą czasem spotkacie w tekście jest użyta absolutnie celowo.
Słowo o muzyce.
Przyjemnie jest ćwiczyć przy muzyce. Na początku nie powinna być zbyt szybka choć rytmiczna, ale przede wszystkim musisz ja lubić, tylko wtedy działa.
1. Jak można kręcić poi?
Istnieje wiele sposobów, jedne są bardzo skomplikowane, inne dosyć proste. Na początku wystarczy ci kilka podstawowych pojęć które bardzo szybko wypróbujesz w praktyce:
a) do przodu-obydwie poi poruszają się ruchem jednostajnym , kierunek ich ruchu jest w momencie po osiągnięciu szczytu zgodny z kierunkiem w którym jest zwrócona twoja twarz (do przodu). Zwróć uwagę na ruchy nadgarstków, znajdź swój rytm.
b) do tylu-obydwie poi również poruszają się jednostajnie w tym samym kierunku, ale jest to kierunek przeciwny. Ten ruch jest trudniejszy, musisz się do niego przyzwyczaić.
c) w przeciwnych kierunkach-tu istnieją dwie możliwości, jedna poi porusza się jak w a), druga jak w b). z początku będzie to dla ciebie trudne, ta umiejętność będzie ci potrzebna trochę później.
d) co to znaczy synchronicznie I asynchronicznie?. Synchronicznie to po prostu jednostajnie, w tym samym tempie i rytmie. Asynchronicznie to inaczej pulsacyjnie, kręcisz tak by , kiedy jedna poi osiąga szczyt, druga była na samym dole. Na razie opanuj asynchronicznie punkt a) i b).
2. 2 beat i 3 beat weave.
Co to weave? To ruch w którym obie poi poruszają się w tym samym kierunku, przeskakując cyklicznie z jednej strony ciała na druga. Najczęściej wykonuje się ten trick asynchronicznie.
Co to beat? Kiedy wykonujemy weave asynchronicznie, raz na jednej, raz na drugiej stronie można zaobserwować pojawiające się raz po raz poi. Wiemy ze są one tylko dwie jednak "ilość" poi które zobaczymy na jednej stronie to właśnie ilość beat'ow
a) 2 beat weave. 
Kręcisz synchronicznie do przodu. spróbuj skrzyżować ręce, tak by prawa była na górze. pamiętaj, krzyżujesz ręce, nie łańcuchy! Kiedy już to opanowałaś, spróbuj zrobić to asynchronicznie.
Zacznij od kręcenia asynchronicznie do przodu.
Kiedy poi z lewej ręki zaczyna spadać w dół, przeciągnij lewą rękę na prawą stronę, tak by prawa ręka była na wierzchu. Musisz zdążyć przed momentem, kiedy prawa poi jest na szczycie, wtedy tą przeciągasz na lewa stronę, prawa ręka jest cały czas na wierzchu. Kiedy lewa poi zrobi już obrót na prawej stronie przeciągnij ja z powrotem. Za chwile musisz przeciągnąć z powrotem prawa poi (ze strony lewej na prawa). Gotowe! Ręce krzyżują się tylko raz, prawa jest na wierzchu.
b) 3 beat weave 
Naucz się 2 beat weave również w opcji "lewa na wierzchu".
Teraz trochę o ruchu rąk "na sucho". Skrzyżuj puste Ręce przed sobą, prawa na wierzchu, obie zwrócone kciukami do góry. Teraz cofnij trochę lewa rękę i przesuń ja nad prawa (teraz ona jest na wierzchu). Kiedy cofniesz prawa rękę i przełożysz ja nad lewa, znajdziesz się w pozycji wyjściowej. Właśnie zrobiłaś jeden cykl trojki "na sucho".
Teraz spróbuj wyobrazić sobie wariant 2 beat weave "prawa na wierzchu". kiedy właśnie przeciągnęłaś lewa poi z powrotem na lewą stronę, zostaw prawa po lewej na jeszcze jeden obrót w tym czasie lewa ręka przeskoczy z pod prawej na wierzch. Teraz mamy opcje lewa na wierzchu. Na prawej stronie dzieje się dokładnie to samo-zostawiasz lewa rękę na jeszcze jeden obrót, a prawa przeskakuje z pod spodu na wierzch. Tak trzymać!
Zauważ: Kiedy robisz 3 beat weave, na lewo jako pierwsza przeskakuje prawa ręka (adekwatnie na prawo-ręka lewa). Nazwijmy ta sytuacje pierwszeństwem ręki niezgodnej. Tu jest to zawsze ręka z wierzchu.
Policz tez obroty pojedynczych poi na obu stronach. Na zgodnej powinnaś doliczyć się jednego, na niezgodnej-dwóch.
c) 2 beat weave "nad głową", stojąc do przodu.
Wykonuj trick normalnie w opcji prawa na wierzchu. Potem przekręć się trochę w prawo (płaszczyzny ruchu poi pozostają nietknięte!) jednocześnie podnosząc ręce i tym samym konstrukcje tricku. Na końcu staniesz w pozycji 90 stopni w prawo do początkowej a ruch rąk będzie się odbywał nad głową (tam znajdzie się konstrukcja tricku). Można to tez łatwo wykonać w pozycji horyzontalnej, tj. poziomej, jak również w opcji lewa na wierzchu (przekręć się w lewo). Mój kolega porównał kiedyś ten ruch do zakładania kurtki przez ramie I zdejmowania jej z drugiej strony. Myślę ze to dosyć trafne porównanie.
3. Motyl.
a) do wewnątrz. 
Kiedy już będziesz umiała kręcić w przeciwnych kierunkach (1 c)) przejście do motyla będzie proste. Teraz jednak musisz spróbować innej drogi. Kręć synchronicznie do przodu. Prawą rękę staraj się trzymać nieco wyżej niż lewą. Skieruj poi tak by tory ich lotu przecięły się, nie zmieniaj jednak tempa ani wysokości dłoni by uniknąć kontaktu łańcuchów. doprowadź do stanu kiedy ręce stykają się prawie kciukami, lewa niżej, prawa wyżej, dokładnie przed tobą. Duże koło. Oto właśnie motyl.
b) na zewnątrz.
Teraz spróbuj zrobić to samo kręcąc synchronicznie do tylu. Tym razem to prawa ręka ma być niżej, lewa nieco wyżej. Poi poruszają się w przeciwnym niż poprzednio kierunku.
Tak naprawdę nie ma znaczenia która ręka jest wyżej a która niżej, ja opisałem po prostu łatwiejszy (dla praworęcznych) wariant. Warto poćwiczyć oba warianty ustawienia dłoni kiedy już ci motyl wychodzi.
4. 2 beat i 3 beat reverse weave
Są to dokładne odwrotności tricków z punktu 2.
a) 2 beat reverse weave. Startujesz z kręcenia do tylu synchronicznie. Krzyżujesz ręce, prawa na wierzchu. teraz spróbuj asynchronicznie. Tym razem to prawa poi skacze najpierw na lewa stronę. Pamiętaj, jest na WIERZCHU. Za chwilkę lewa poi druga "pod prawą ręka" znajduje się na prawej stronie. Prawa poi po jednym obrocie wraca na swoja stronę, za chwilkę to samo robi lewa. Gotowe!
b) 3 beat reverse weave. 
Jeśli umiesz już obie opcje punktu a) jesteś gotowa by zacząć ćwiczyć trójkę. Najpierw ręce "na sucho". Ręce skrzyżowane, kciuki do góry, prawa na górze. Tym razem nie wrzucasz ręki z pod spodu na wierzch, a rękę z wierzchu wkładasz pod spod. Nic trudnego.
Teraz poćwicz sobie opcje "prawa na wierzchu" 2 beat reverse weave. Kiedy już cofniesz z powrotem prawą poi na prawą stronę, lewą zostawiasz na prawej na jeszcze jeden obrót. Wtedy przeskoczy ona na wierzch. Masz teraz opcje "lewa na wierzchu". Na lewej stronie dzieje się to samo, cofasz lewa poi, prawa zostaje na jeszcze jeden obrót I przeskakuje na wierzch. I już!
Zauważ: w 3 beat reverse weave występuje również pierwszeństwo ręki niezgodnej, tu jednak jest to ręka ze spodu.
Policz obroty poi, wynik powinien być taki sam jak w 2 b)
Z 2 beat reverse weave również możesz zrobić przejście nad głowę. Tu jednak kiedy robisz opcje "prawa na wierzchu" musisz obrócić się w lewo i adekwatnie z opcji "lewa na górze" obracasz się w prawo
5. Krótkie i długie przejścia 3 beat classic i reverse weave.
Umiesz już oba te triki, warto wiec je połączyć.
a) Tak na prawdę obie opcje 2 beat weave to dwie połówki trójki. Pewnie już to wiesz. Może zauważyłaś również, że nad głowę da się przejść w obie strony trójki.
Robiąc 3 beat weave wykonujesz przejście nad głowę w prawo. Spróbuj ruszyć prawą ręką, która ma pierwszeństwo (zasada zgodności) , trochę dalej, za prawe ramie. Lewa poi podąży za prawą. Obie zrobią po jednym obrocie za plecami. Powinno się udać nie oderwawszy nóg od ziemi. Zrób to samo na lewa stronę, tym razem z lewą poi jako pierwszą. To co robisz za plecami to w istocie 2 beat reverse weave (przechodząc na prawa stronę robisz niezgodnie opcje "lewa na wierzchu" tego tricku.) Jeśli się odwrócisz w momencie gdy poi robią koło za plecami, będziesz mogła kontynuować z 3 beat reverse weave. Ciekawa opcja jest tez robienie przerzutów za plecy, za każdym razem gdy weave kreci się, raz po jednej, raz po drugiej stronie. Wychodzi ładna figura. 
Krotko przejść można również z 3 beat reverse weave. Tu nie przerzucasz poi za ramie a za pupę. Funkcjonuje to tak samo. Przejście w lewo, pierwszeństwo lewej poi, prawa podąża, jeden obrót za plecami (2 beat weave tym razem zgodnie "lewa na wierzchu")
To przejście jest szybkie i dynamiczne.
b) Przejście długie.
Tu przejście zaczynamy ręką niezgodną (chwile później niż poprzednie). Przechodząc w prawo zaczynamy od ręki lewej , prawa podąża. Obracamy się robimy już trójkę reverse. To samo dzieje się na stronie lewej, jak również w przypadku przejścia z trojki reverse do classic. Tego przejścia możesz uważać gdy chcesz wykręcić np. 720 stopni, daje ci porostu więcej czasu, w wersji krótkiej nie dogoniłabyś swoich rąk.
6.Co mogę zrobić z motylem? Motyl za głową i motyl za plecami.
4
a) Potrafisz już sprawnie wykręcić motyla do wewnątrz i na zewnątrz.
Musisz teraz trochę się z nimi poukładać. Spróbuj rozłączyć motyla - rozłożyć ręce, na kilka obrotów, a potem z powrotem go połączyć, pamiętając, że jedna ręka musi być niżej.
Jeśli umiesz już to spróbuj jedną poi zarzucić za siebie, a po jednym obrocie znów wrócić. Ćwicz na obie strony.
Jeśli umiesz zrobić to z obiema wersjami motyla, spróbuj tego: kręcisz motyla do wewnątrz, przerzucasz rękę na zmianę do tylu, prawa w tyle lewa w przodzie, potem lewa w tyle prawa w przodzie. Kiedy prawa skacze do tylu, obróć się w prawo o 180 stopni. Złącz motyla (jest już na zewnątrz). Ćwicz ten ruch w rożnych wariantach.
Teraz możesz się zatrzymać nie po 180 a po 90 stopniach. Kręcisz w przeciwnych kierunkach. Sprawdź, czy dobrze umiesz obie opcje (1c)) będzie ci to potem potrzebne.
b). Motyl za głową. 
Nie jest to wybitnie trudne kiedy już umiesz dobrze motyla. Łatwiej jest jednak zacząć od motyla do wewnątrz. Najpierw spróbuj jedną ręka (ta która jest wyżej) przejść za głowę na jeden obrót i wrócić. Potem poćwicz to samo z drugą. Kiedy czujesz się w tym w miarę pewnie, spróbuj przerzucić obie poi jednocześnie, pamiętając o zasadzie: ręka która z przodu była na górze, za plecami musi być na dole, i odwrotnie, dolna ręka za plecami znajduje się na górze. Zasada ta obowiązuje w obu wariantach motyla. Na początku próbuj przerzutu za głowę tylko na jeden obrót i wracaj, z czasem wydłużysz czas gdy poi kręcą się za głową. Gotowe!
c). Motyl za plecami.
Ten wariant jest trochę trudniejszy. Kiedy już umiesz dobrze przerzuty za plecy, spróbuj najpierw przerzucić jedna poi, ta której ręka jest wyżej, potem dołącz drugą, niższa która za plecami zajmie wyższą pozycje. Na początku wystarczy jeden obrót, potem zwiększysz ich ilość. Teraz spróbuj przerzucić za plecy obie poi pamiętając by ręka która z przodu była na górze, za plecami znalazła się na dole.
7.Co dalej?
Umiesz już wykręcić kilka fajnych tricków, nie ma sensu byś gnała na oślep po następne. Tutaj możesz się trochę zatrzymać. Pomachaj dla samego machania. Poćwicz różnorakie przejścia, znajdź swoją prędkość i swoje ruchy do swojej muzyki. Pomyśl nad tym jak chciałabyś wyglądać podczas machania, jak chciałabyś machać. Szukaj swego stylu, kombinuj, przeglądaj się w lustrze, jeśli możesz-nagraj się. Nie bój się wygłupiać! Poi to przede wszystkim zabawa!
Powodzenia i owocnego treningu
Autor opracowania: CesaR
Prezentacja Dzi3lak.
|