Cyrk lub – szerzej – sztuki cyrkowe, nie są jeszcze w Polsce popularnym obiektem badań naukowych.
W innych krajach jednak, sztuka cyrku (zarówno dawnego, jak i współczesnego) stała się przedmiotem zainteresowania historyków, ale też teoretyków sztuk performatywnych. Chcielibyśmy zaprosić do dyskusji polskich badaczy zainteresowanych powyższym zagadnieniem. Konferencja adresowana jest do naukowców zajmujących się bezpośrednio tematyką cyrku, ale również napotykających na ten temat przy okazji innych prac z zakresu badań kulturowych i społecznych. Do udziału zapraszamy m.in. kulturoznawców, socjologów, historyków, psychologów, pedagogów, antropologów kultury.
Sztuki cyrkowe, wokół których toczyć się będzie dyskusja, potraktowane zostaną nie tylko w kategoriach interesującego performansu. Jako wymykające się prostym definicjom, często istniejące nieformalnie, na granicy sztuk – łatwo wchodzą w relacje z innymi działaniami o charakterze artystycznym. Z drugiej strony zaś, istnieją w specyficznym kontekście społecznym – w zależności od formuły i treści występów, ale też sytuacji lokalnej. Mają coraz większe znaczenie w rozwoju współczesnej pedagogiki. Zapraszamy więc badaczy do interdyscyplinarnej debaty, toczącej się wokół fenomenu sztuk cyrkowych, w szerokim ujęciu kulturowo-społecznym.
Proponowane są następujące zagadnienia szczegółowe:
- Cyrk dawny i współczesny w świecie performansu;
- Cyrk polski – dzieje, wpływy, problemy organizacyjne;
- Społeczny odbiór sztuki cyrkowej – uwarunkowania historyczne, kulturowe, polityczne;
- Cyrk w społeczności lokalnej jako siła napędowa działań społecznych;
- Cyrk uczy – założenia, praktyka, doświadczenia pedagogiki cyrku;
- Artysta cyrkowy – mistrz, amator czy fachowiec? Edukacja cyrkowa w Polsce i na świecie;
- Cyrk tradycyjny i Nowy Cyrk wobec zmian kulturowych w relacji człowiek-zwierzę;
- Nowy Cyrk – teatr, rewia, nowa droga sztuki cyrkowej?
- Ciało w cyrku – od samokreacji do samozniszczenia;
- Cyrk jako przedsiębiorstwo;
- Cyrk a media;
- Szuka cyrkowa a inne sztuki – inspiracje, cytaty, nawiązania;
- Muzyka cyrkowa;
- Klaun – błazen – głupiec: postać komiczna w cyrku, postać klauna w kulturze;
- Idea freak show w cyrku oraz w dzisiejszej sztuce i rozrywce;
- Przewidujemy około 20 wystąpień, których czas trwania nie powinien przekraczać 30 minut.
Informacje organizacyjne:
Termin konferencji: 12-13.03.2015r.
Organizator:
Katedra Dramatu i Teatru
Instytut Kultury Współczesnej
Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Pomorska 171/173
90-236 Łódź
Opłata konferencyjna: 350 zł
Termin zgłoszeń: 31.01.2015 r. na adres: konferencja.nietylkoklaun@gmail.com
(karta zgłoszenia w załączeniu).
Do 16 lutego uczestnicy otrzymają zwrotną informację o przyjęciu zgłoszenia przez
organizatorów.
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Opis:
Za pomocą akrobatyki, żonglerki, pantomimy i ruchu zostajemy przeniesieni w osobliwy świat przedmiotów, które stają się głównymi aktorami i nośnikami ekspresji żywych aktorów. Przedstawienie zawiera wysokiej jakości umiejętności cyrkowe (takie jak żonglerka 15 maczugami) oraz elementy humoru i absurdu.
Obsada:
Jakub Szwed
Daniel Chlibiuk
Artur Perskawiec
Mateusz Kownacki
wstęp: wolny
Premiera spektaklu odbyła się w Teatrze Starym w Lublinie, podczas Festiwalu Carnaval Sztukmistrzów w 2015 r.
„Spektrum” został wyprodukowany dzięki dofinansowaniu w ramach Festiwalu Carnaval Sztukmistrzów w Lublinie.
Opis:
Za pomocą akrobatyki, żonglerki, pantomimy i ruchu zostajemy przeniesieni w osobliwy świat przedmiotów, które stają się głównymi aktorami i nośnikami ekspresji żywych aktorów. Przedstawienie zawiera wysokiej jakości umiejętności cyrkowe (takie jak żonglerka 15 maczugami) oraz elementy humoru i absurdu.
Obsada:
Jakub Szwed
Daniel Chlibiuk
Artur Perskawiec
Mateusz Kownacki
wstęp: wolny
Premiera spektaklu odbyła się w Teatrze Starym w Lublinie, podczas Festiwalu Carnaval Sztukmistrzów w 2015 r.
„Spektrum” został wyprodukowany dzięki dofinansowaniu w ramach Festiwalu Carnaval Sztukmistrzów w Lublinie.
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
Warsztaty komediowe prowadzone, przez znanych aktorów, mimów: Piotra Borutę i Dariusza Dziewięckiego. Po więcej informacji i zapisy zapraszamy na oficjalną stronę warsztatów http://www.wukade.pl/
„VENI, VIDI – WICI”
Spektakl plenerowy będący połączeniem Giant Puppet i Fire Show, czyli wielkich kukieł, masek i tańca z ogniem. Inspiracją do powstania spektaklu był grecki mit o Arachne a także cytat Heraklita z Efezu:
„Tego świata, jednego i tego samego świata wszechrzeczy, nie stworzył ni żaden z bogów, ani żaden z ludzi, lecz był on, jest i będzie wiecznie żyjącym ogniem zapalającym się według miary i według miary gasnącym”
„Veni, vidi – wici”, to widowisko którego nigdy nie zapomnisz. Jo Art Show od lat fascynuje się poetyką teatru ulicznego, cyrku, sztuki mimu i tańca. W pełni wykorzystuje wszelkie walory tych sztuk, aby na swój sposób stworzyć inteligentne, intrygujące, ciekawe plastycznie, pełne ekspresji widowisko.
Opis spektaklu: Księżniczka Atkana, mistrzyni haftu i tkactwa posiadała prawdziwy dar. Nie ukrywała go nigdy, wręcz przeciwnie. Świadomość tego, co potrafi dodawała jej pewności siebie. Pewnego dnia, słynna Bogini Mena, otrzymała tajemnicze zaproszenie na bal. Bogini Mena słynęła z zuchwałości i egoizmu i oczywiście musiała pojawić się na balu w nowej kreacji. Nie mogąc zdecydować się na strój odpowiedni na tę okazję, kazała swoim służącym wykraść Księżniczce Atkanie najpiękniejsze, najbardziej wartościowe dzieło jej rąk. Jak ocalić wątłą nić uczuć, talentu i dobra w zderzeniu z potęgą, siłą, dominacją? Gniew zaślepia. Dokąd doprowadzi… ?
Reżyseria: Joanna Stanowska
Czas trwania: 45 min.
„Egzamin Sztukmistrza” w wykonaniu teatru JO ART SHOW to zaskakujące, tajemnicze i pełne emocji widowisko familijne opowiadające o młodym adepcie sztuk magicznych, który spóźniony dociera na najważniejszy w swoim życiu egzamin. To egzamin, dzięki któremu będzie mógł zostać profesjonalnym magikiem i kuglarzem. Czy wymagająca pani Profesor dopuści młodego magika do egzaminu?
Podczas tego emocjonyjącego egzaminu widzowie zobaczą triki magiczne, lewitujący stół, żonglerkę cyrkową, manipulacje optyczne, sztuczki karciane. A jeśli nasz Młody Adept sztuk magicznych zda egzamin, pojawi się niesamowita magiczna różdżka, która na oczach widzów wyczaruje przepiękne kolorowe obrazy. Dzieci odgrywają tu główną rolę biorąc aktywny udział w spektaklu czarując wspólnie z iluzjonistą. To od nich w dużej mierze zależy sukces młodego kuglarza.
„Egzamin sztukmistrza” to wspaniała zabawa, moc radości i śmiechu, połączona z niesamowitymi sztuczkami magicznymi oraz najnowocześniejszą technologią ledową i wizualną.
To dopiero początek magicznej podróży ! Do zobaczenia!
„Egzamin Sztukmistrza” w wykonaniu teatru JO ART SHOW to zaskakujące, tajemnicze i pełne emocji widowisko familijne opowiadające o młodym adepcie sztuk magicznych, który spóźniony dociera na najważniejszy w swoim życiu egzamin. To egzamin, dzięki któremu będzie mógł zostać profesjonalnym magikiem i kuglarzem. Czy wymagająca pani Profesor dopuści młodego magika do egzaminu?
Podczas tego emocjonyjącego egzaminu widzowie zobaczą triki magiczne, lewitujący stół, żonglerkę cyrkową, manipulacje optyczne, sztuczki karciane. A jeśli nasz Młody Adept sztuk magicznych zda egzamin, pojawi się niesamowita magiczna różdżka, która na oczach widzów wyczaruje przepiękne kolorowe obrazy. Dzieci odgrywają tu główną rolę biorąc aktywny udział w spektaklu czarując wspólnie z iluzjonistą. To od nich w dużej mierze zależy sukces młodego kuglarza.
„Egzamin sztukmistrza” to wspaniała zabawa, moc radości i śmiechu, połączona z niesamowitymi sztuczkami magicznymi oraz najnowocześniejszą technologią ledową i wizualną.
To dopiero początek magicznej podróży ! Do zobaczenia!