Monocykl - sprzęt

 







nowinki wiedza SKLEP FORUM  więcej  kontakt

     

     

W początkach mojej fascynacji monocyklami zadawałem mnóstwo pytań dotyczących różnych rozwiązań, aby móc kupić dla siebie to wymarzone cudo. Najczęstszą odpowiedzią jaką uzyskiwałem było "Zależy do czego...". Wtedy też dowiedziałem się, że nie ma uniwersalnego modelu, idealnego do każdych warunków. To co z początku wydawało się widelcem z jednym kołem po pewnym czasie stało się skomplikowaną maszyną, gdzie każdy szczegół odgrywa jakąś istotną rolę. Poniżej zamieszczam informację jakie udało mi się zdobyć. Jeśli możesz coś dodać, zmienić lub czegoś nie rozumiesz to napisz do mnie, razem zbierzemy niezbędną wiedzę.

Zastosowanie:
- nauka
Tu sprzedawane są najtańsze i najsłabsze monocykle, gdyż wiele osób po paru próbach rezygnuje z jazdy a wydawanie większych pieniędzy na pół roweru graniczy z absurdem.
Propozycja: koło 20 lub 24cale, długie korby, oraz plastikowe pedały

- miasto
Rowerek może mieć gładkie krawędzie widelca oraz gładką oponę
Propozycja: koło 20, 24, 26, 29 , gładka opona, średnie korby

- długie trasy
Tu liczy się duże koło aby móc z rozsądną prędkością pokonywać odległości
Propozycja: koło 26 - 36, krótkie korby

- teren z przeszkodami (trial)
Zdecydowanie gruba opona amortyzująca upadki i ułatwiająca pokonywanie przeszkód. Także ważna jest mocna piasta a siodełko z uchwytem będzie pomocne przy skokach.
Propozycja: koło 20 cali, długie korby, siodło z uchwytem, wzmocniona piasta, pedały platformowe z metalu.

- góry (muni)
Tu wymagana jest solidna konstrukcja tak aby przy pokonywaniu przeszkody nie rozleciał się nam monocykl. Mocna piasta i uchwyt na siodło to podstawa. Siodełka muni przeważnie mają bardziej łukowaty kształt dzięki czemu trudniej jest z nich wypaść. Pedały metalowe z bolcami także mają zadanie utrudnić ześlizgnięcie się nogi gdy pedały są zabłocone.
Propozycja: koło 24-26 cali, siodło łukowate z uchwytem, wzmocniona piasta, pedały platformowe z pinami.

- styl wolny (freestyle)
Długa sztyca i prawie płaskie siodełko ułatwiająca szybkie zsiadanie i wsiadanie.
Propozycja: koło 20 cali, jak najmniejsza waga, pedały plastikowe, siodełko prawie płaskie, opona niebrudząca.

- przeszkody miejskie (street)
Monocykl taki jak do trialu. Pedały płaskie przystosowane do "grindowania", nisko opuszczone siodełko.

Wielkość koła.
Najczęstsze wielkości kół to 12, 16, 20, 24, 26, 29, 36 cali

12, 16 do nauki dla dzieci do ok 12 lat lub dla tych co mają bardzo krótkie nóżki :)
20 - popularna wielkość do nauki, trialu i freestyle, street wolne ale lekkie
24 - najbardziej uniwersalny rodzaj monocykla: muni, trial, freestyle, dłuższe trasy
26 - sprzęt na wycieczki i dłuższe trasy, także muni
29 - dłuższe trasy, jeszcze można nim jechać po chodniku w miarę zwrotny.
36 - prędkość, prędkość, prędkość

Widelec i sztyca czyli wielkość monocykla, kształt
Wyróżniamy dwa podstawowe kształty: z widelcem zaokrąglonym oraz prostokątnym. Pierwsza konstrukcja jest popularniejsza w tańszych modelach oraz miejskich. Prostokątny widelec przydatny jest do jazdy jedną nogą lub bez nóg na pedałach. Ta technika stosowana jest rzadko przez wąskie grono specjalistów przy efektownych akrobacjach lub szybkich zjazdach po równym.

Po co w monocyklu hamulec?
W końcu to ostre koło i kiedy się nie pedałuje to się nie jedzie prawda? Tak, prawda ale wyobraźmy sobie sytuacje, że zjeżdżamy po pochylni w dół, np z górki. Żeby się nie wywrócić trzeba używać dużo siły w hamowanie nogami, ponadto nogi hamują efektywnie tylko w dwóch pozycjach na pełny obrót kołem. To powoduje że siła hamująca jest bardzo nierównomiernie rozłożona w czasie.
1. Długi zjazd. Na stromych i długich zjazdach hamulec pozwala na odciążenie nóg
2. Stromy i śliski zjazd. Ponieważ hamulec pozwala dużo równomierniej rozłożyć siły podczas hamowania uślizgi koła występują przy większych pochyłościach niż przy monocyklu bez hamulca
3. Drop z lądowaniem na pochyłym. Jeśli wykonujemy skok po którym musimy wylądować na pochyłym terenie bardzo pomocny okazuje się hamulec. Monocykl po skoku ma bardzo dużą energie i gdy do tego dodamy pochyłość terenu to okaże się że noga zakroczna będzie musiał cały ten skok utrzymać. Jeśli część tej energii zamienimy na ciepło dużo mniej obciążymy nogi.
4. Na rowerze z dużym kołem, dużym momentem i krótkimi korbami jest to praktycznie jedyny sposób żeby zatrzymać rozpędzony monocykl. Np. koło 36 cali, korby 110mm i do tego zjazd.

To chyba tyle jeśli chodzi o zastosowanie hamulca, no i uwaga na koniec. Nie stosujemy go aby gwałtownie się zatrzymać :)

Korby
Im krótsze tym szybciej jedziemy. Im dłuższe tym zyskujemy większą stabilność.
Korby na splinach są dużo wytrzymalsze od korb montowanych na kwadrat.
Korby które są do siebie rownoległe nie myszkują przy większych prędkościach trudniej jednak skrecać.
Korby odchodzące od piasty myszkują przy większych prędkościach zapewniają jednak większą zwrotność.

Piasta
Tu sprawa jest prosta. Im mocniejsza tym lepsza i tym droższa.
Najbardziej eksploatowane są piasty przy stylach trial, muni i street.

Jaka jest różnica pomiędzy monocyklem za 200zł a za 1200zł?
Podstawowe różnice to jakość, ergonomia, wytrzymałość.
Tanie monocykle dobre są na początek, kiedy jeszcze nie znamy tylu różnych sposobów jak je popsuć. Droższe projektowane są z myślą o ekstremalnych obciążeniach i takowe wytrzymują.

.
Autor opracowania: Bas.
Konsultacje: Tomek_muni